Espectacle
de petit format construït a partir de cinc contes (i una mica més) escrits per Ramon Erra, (Un
si és no és de margarides, Un treballar molt trist, Plorant s'omple la bassa,
Quan la gallina pixa, La piula) dels llibres la Flor Blanca de
l'Estramoni i Pólvora del 4 de juliol, el Ramon Erra ha estat el guanyador de
la darrera edició del Premi Mercè Rodoreda amb el recull de contes La Vida per rail.
Monòleg: una
sola persona que parla? Mmm, no n'estic segura. 5 contes (i una mica més) explicats-viscuts
de maneres diferents, jugant a fer teatre, jugant a dir paraules. Històries tendres i truculentes en un
entorn bucòlic, però... Sola a escena? no ben bé... acompanyada de paraules,
plena de paraules i històries!, divertides sarcàstiques rurals univer-sals,
acompanyada de personatges, plena de personatges...
El TEXT
No seré jo qui faci una crítica dels llibres del
Ramon ni de les seves qualitats, seria una vanitat per part meva.
Però sí que puc dir, des del punt de vista d’algú
que dirà aquestes paraules, què m’ha enganxat i m’ha
fet estimar-los: Els contes del Ramon estan escrits amb una
exquisidesa lèxica impressionant i avui en dia el culte a les
paraules està molt en desús. És bo dir i estimar
paraules boniques, paraules poc utilitzades, paraules evocadores i
paladejables. L’ univers rural i bucòlic ( o no tant)
on passen la majoria de les històries recobra el bon
gust per les descripcions exhuberants i suggestives. Si a més
es coneix el territori del qual parla, el paisatge, tot es converteix
en poèticament molt real.
Per mi els contes no només no són un gènere
menor sinó que em sembla que contenen el millor de cadascun
dels gèneres literaris: una història (igual o més
truqulenta que la de qualsevol novel•la de mil pàgines) i
l’ús d’un llenguatge tant o més poètic que
qualsevol sonet. I , el millor de tot, concentrat en poques pàgines,
de manera que cadascuna de les coses que hi ha està
perfectament col•locada en el seu lloc i hi ha poc espai per les
coses innecessàries. I això permet rellegir-lo una i
altra vegada i en cada lectura veure-hi diferents coses. Això
és especialment ric en els contes del Ramon: no tot és
el que sembla, no hi ha una única lectura, són
expressament ambigus i, per tant, demanen la col•laboració,
l’aportació, del lector. En aquest cas de l’espectador.
Un altre al•licient dels contes del Ramon és la mirada
ingènua i incrèdula del narrador o del personatge
principal, ell en diu la capacitat per meravellar-se. Una altra cosa
molt en desús entre el món dels adults i que
m’interessa especialment. L’aprenentatge vital, el viatge
iniciàtic, la incomprensió de la realitat (nosaltres no
som d’eixe món) explicat des de la naturalitat i sense
escarafalls, però amb històries dures, fets
esgarrifosos i terribles, sentiments i passions extremes.
I, per si faltava algun ingredient, amb un sentit de
l’humor, ironia i, fins i tot, sarcasme, absolutament demolidors.
Tot això que els contes tenen seria un delicte que
l’espectacle no ho ressaltés, ho intentarem!
finalment el PRETEXT
Fa molt temps que buscava contes per poder ser explicats, contes
per adults. I , ves per on, un cop instal•lada a Lluçà
i més desconnectada que mai de l’ambient teatral més
conegut per mi, el de Barcelona, em trobo amb els contes del Ramon.
Conec la literatura del Ramon i el propi Ramon in situ, aquí a
Santa Eulàlia , al Lluçanès. Desseguida me
n’enamoro i tinc la intuïció que els podria dir,
explicar, que en podria sortir un espectacle. En parlo amb ell i la
idea sembla que li agrada. Més tard faig una prova fent una
lectura sorpresa en uns Postres de poeta que organitzem al restaurant
la Primitiva i llavors sembla que encara ho veiem més
possible...
S’engega la maquinària que no se sap quan de temps
necessitarà per poder arribar al final. El GALL m’acull, em
proposa coses, m’ajuda a retrobar l’energia creativa que he
tingut aparcada tant de temps. La Maria Àngels m’anima a fer
l’espectacle i comptar amb ells.
i desseguida trobo sinèrgies : la Caruca , la retrobo
vivint a Santa Eulàlia després d’haver-nos conegut a
la Fira de Manresa, bastants anys enrere: ella hi va venir amb el seu
grup de Titelles per adults Tus botas amb un espectacle preciós,
jo llavors era ajudant del director artístic de la Fira.
Recordava el seu treball i la recordava a ella. Aquí al
Lluçanès ens retrobem les dues recents mares i a punt
d’ explotar creativament. Li agrada la idea, li agraden els contes.
Sí, hi serà. La Mar, és una artista amb
majúscules que em fa un cartell fantàstic.
Primer el procés dramatúrgic, ordenant,
seleccionant, decidint, interpretant les paraules del Ramon. I
després el d’assaig i elaboració dels elements per
acabar tenint un espectacle de petit format i amb la gosadia d’estar
jo sola a l’escenari... no, jo sola no, les paraules del Ramon
soles a l’escenari: poètiques, punyents, suggerents...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada